Generalforsamling 2024 - Blokhus Klitplantage

Generalforsamlingen 2024 blev afholdt lørdag den 20.7.2024 fra klokken 10 til klokken 12 på Kunstcafeen i Blokhus.

Dagsorden:
2. Valg af et antal stemmetællere
3. Bestyrelsens beretning til godkendelse
4. Aflæggelse af regnskab og fastlæggelse af kontingent
  a. Foreningens almindelige forhold
      a. Årsregnskab
      b. Fastlæggelse af kontingent
  b. Vejvedligeholdelse
      a. Årsregnskab
      b. Fastlæggelse af vejbidrag
      c. Valg af vejudvalg. Jesper Vognsgaard er villig til genvalg
5. Forslag fra medlemmerne – Bestyrelsen stiller et vedtægtsændringsforslag nemlig § 6 stk 2. Ordlyden ændres fra: Den ordinære generalforsamling afholdes den 3. lørdag i juli måned, til Den ordinære generalforsamling afholdes inden udgangen af juli måned. Begrundelsen er, at der fremtidigt kan forudses bookingproblemer med konkurrerende selskaber, datoen binder også bestyrelsen uforholdsmæssigt meget.
6. Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleant til bestyrelsen
  a. Søren Thomsen og Jørgen Hein er på valg og begge er villige til genvalg. Suppleant Henrik Lassen er villig til genvalg.
7. Valg af revisor og revisorsuppleant. Bent Aaen og Niels Carlsen er begge villige til genvalg som henholdsvis revisor og revisorsuppleant
8. Evt.

Formanden byder velkommen til Generalforsamlingen 2024, ”Sommer i Blokhus” afsynges og bestyrelsesmedlemmerne præsenteres for forsamlingen.

Valg af dirigent
Bestyrelsen foreslår Nils Carlsen som dirigent. Nils vælges til dirigent med akklamation, han konstaterer at generalforsamlingen er lovligt indvarslet og indkaldt på korrekt vis.

Valg af stemmetællere
Som stemmetællere foreslås og vælges John Stagsted og Jesper Vognsgaard. Der er 34 ejere og 10 lejere således 44 stemmeberettigede i alt til stede på dagens generalforsamling. I alt er der knap 70 beboere i Klitplantagen til stede.

Bestyrelsens beretning til godkendelse
(Citat) - Velkommen til generalforsamlingen 2024 - i andre lokaler end de sædvanlige, men samme fortæring som lovet sidste år og i år med rigtig krans og ikke kransekage.
Dejligt at se så mange
Beretningsperioden tager afsæt i vor 80 års fest i 2023 - en herlig dag med god mad, musik, sang, taler og fantastisk stemning og så ude i plantagen. Havde vi midler burde vi kunne gentage det, men må nok vente til 100-års jubilæet i 2043.
Det var en god optakt til året, og jeg vil blot nævne enkelte af de begivenheder og udfordringer vi har haft, og lidt om vor planer for fremtiden.
Den hårdt arbejdende bestyrelse har afholdt 7 bestyrelsesmøder i perioden, alle i god orden og stemning. Referater fra alle møder er på hjemmesiden, så jeg vil ikke gå i detaljer.
Lidt facts først - vi har 129 (senere korrigeret af Søren Hald til 132) betalende medlemmer, og det er nogenlunde status quo. Vi er overgået til PBS med hensyn til betaling, og det fungerer OK, men det vil vor kasserer nok sige lidt om senere.
I forhold til konkrete sager har vi indgivet en ansøgning til kystdirektoratet om etablering af en rebsti ved den store klit, så adgangen lettes for alle - der findes allerede to fra stranden og op. En syd for vor klit og en nord for - de synes at fungere godt. Vi håber at kunne sætte det i værk i løbet af året. Det er jo en del af vejen til stranden.
I forbindelse med Vurderingsstyrelsens fastsættelse af ejendomsværdierne udsendte vi en skrivelse med opremsning af de mange restriktioner på vore grunde (ca.10-12 stykker) i det forfængelige håb, at det kan medvirke til en reel vurdering ved klager om fastsættelsen. Der mangler fortsat vurderinger af mange grunde, og vi kan kun opfordre til at der klages. Skrivelsen er også sendt generelt til Styrelsen - men tilliden er næppe stor når henses til de sidste års handlinger, som nærmest er skandaløse, og nye sager kommer op hele tiden.
Affaldssortering synes at fungere og renovation ligeledes. Flotte miljøstationer er opsat ved de fleste huse og skæmmer ikke naturen. Postkasser centralt synes at være droppet.
Vi har skrevet til Miljøministeriet, og endda rykket for svar, med henblik på at bede om forlængelse af muligheden for at købe grundene. Fristen for køb af grundene udløber den 31.7.2024, vi har bedt om endnu en 5 års forlængelse. Loven blev vedtaget i 2010 om at salg kunne ske uden offentligt udbud og at leje kunne fortsætte uændret selv ved salg.
Loven er ikke ændret, og vi har ikke set forslag herom, så vi tror på en ny forlængelse fra Miljøministeriet, men sagen følges op fra bestyrelsens side. Der er solgt 83 grunde, så der er fortsat gang i processen.
Vi har bedt Naturstyrelsen om at fjerne de kvasbunker, som er opstået efter styrelsens egne fældninger, de skaber brandfare, og vi forventer at det sker, idet vi ligeledes har orienteret beredskabsstyrelsen herom.
I år havde vi store grendynger ved Slettevej, som vi fik fjernet, og her kan vi af naturlige grunde ikke sondre mellem ejere og lejere.
Vejene synes OK, og vi kæmper for det trods det skiftende vejr vi har i Danmark, som er hårdt ved vejene.
Skovens dag den 11.5 havde det største antal deltagere nogensinde til den muntre formiddag, som er blevet en god tradition - ca.50 blev bespist efter det hårde arbejde i bæk, med bænke og med rydning mv. Tak til alle for indsatsen - vi glæder os allerede til 2025. Opgaver er der nok af.
Endelig har vi drøftet den eksisterende lokalplan 200 og behovet for ændringer heri. Vi modtager gerne forslag hertil, og såfremt der er interesse herfor vil bestyrelsen nedsætte et lille udvalg herom. Spørgsmålet om husstørrelsen er direkte afhængigt af grundsalget, idet Naturstyrelsen klart og utvetydigt både skriftligt og mundtligt har tilkendegivet, at så længe de ejer en del af grundene, vil der ikke ske ændringer. Først når alle er solgte, vil det være en sag mellem foreningen og Jammerbugt Kommune om en ændret lokalplan. Lokalplan 200 er på listen over ønsker om en revision, men ikke højt placeret.
Samme praksis gælder hele Vestkysten, og i Vejers er grænsen på 60 m2 - så vi holder fast - i en sag, som er mere end 20 år gammel.
Til slut en tak til den øvrige bestyrelse for altid et godt engagement, indsats og humør. En fornøjelse for formanden.

Med disse ord indlades beretningen til spørgsmål og bemærkninger med henblik på - godkendelse af forsamlingen.

Tak for ordet og jeg overlader dette til dirigenten.

Dirigenten efterlyste kommentarer – men der var ingen, og beretningen blev godkendt med applaus af forsamlingen.

Aflæggelse af regnskab og fastlæggelse af kontingenter
Kasserer Søren Hald aflagde regnskab for Forening og Vejfond for 2023, der vises delregnskaber for 1. og 2. Kvartal i 2024 samt budgetter for 2023-24. Regnskaber og budgetter er tilgængelige på hjemmesiden. Kontingenter foreslås uændrede.

Foreningsregnskabet blev godkendt med akklamation. Vejfondsregnskab godkendes ligeledes.
Kontingenter til Forening fastholdes på 250 kroner og til Vejfond på 350 kroner, hvilket blev godkendt af Forsamlingen.

Efter fremlæggelsen af regnskaberne startede Peter Wendelboe en diskussion af det betimelige i vores medlemskab af SSJK ud fra, at vi har en størrelse, hvor vi kan klare os selv. Jørgen Hein, som er vores repræsentant i SSJK gav PW ret i hans overvejelser, og den samlede bestyrelse har da også denne overvejelse. Bestyrelsen betragter dette års medlemskab som en prøveperiode og til næste generalforsamling vil bestyrelsens konklusion om medlemskab blive forelagt medlemmerne.
Vores store kapital i Vejfonden bemærkes, og der spørges om en renteindtægt her, dette har også været i kassererens tanker og vil blive undersøgt nærmere.
Der efterspørges støvdæmpning, og det er bestilt vi afventer vognmandens reaktion.
Møller stiller spørgsmål til størrelsen vejfonden, bestyrelsen svarer, at der er mulige store udgifter på vej, nemlig pasning af vandløb og Peter Wendelboe supplerer med pasning af den asfalterede del af vores veje, han konkluderer, at det er på sin plads med en solid buffer.
Jesper Vognsgaard blev genvalgt til Vejfonden.

Forslag fra medlemmerne
Bestyrelsen stiller et vedtægtsændringsforslag nemlig § 6 stk 2. Ordlyden ændres fra: Den ordinære generalforsamling afholdes den 3. lørdag i juli måned, til Den ordinære generalforsamling afholdes inden udgangen af juli måned. Begrundelsen er, at der fremtidigt kan forudses bookingproblemer med konkurrerende selskaber, datoen binder også bestyrelsen uforholdsmæssigt meget. Der skal bruges 2/3 flertal dvs. 30 for.
Der var en diskussion af ordlyden og forsamlingen var delt på spørgsmålet. Man forsøgte sig med at ændre ordlyden til Den ordinære generalforsamling afholdes inden udgangen af juli måned. Datoen for generalforsamlingen udmeldes mindst 6 måneder før generalforsamlingens afholdelse. Der tilstræbes at holde Generalforsamlingen 3. lørdag i juli måned. Der var afstemning, der var 27 for, dermed falder forslaget.

Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleant til bestyrelsen
Bestyrelsesmedlemmer på valg Jørgen Hein og Søren Thomsen genvælges, ligeledes genvælges suppleanten Henrik Lassen.

Valg af revisor og revisorsuppleant
Revisor Bendt Aaen og revisorsuppleant Nils Carlsen genvælges.

Eventuelt
Bump tages op af Helle - Havørns Alle 24, der er bred enighed om at bumpene er for voldsomme og forsamlingen ønsker, at bestyrelsen undersøger en ændring til blidere bump. Det kan kun blive en asfaltløsning, men der skal formentlig ansøges igen. Bestyrelsen undersøger sagen.

Den uformelle sammenkomst efter generalforsamlingen omtales.

Rævene generer rundt omkring i skoven, der henstilles til ikke at fodre rævene.

Der spørges ind til vedligehold af rebstigen på klitten, og den nærmere konstruktion af denne forklares.

Bestyrelsen lover, at spørge kommunen om skjul af pumpestationen på Havørns Allé.

Generalforsamlingen slutter med tak for god ro og orden fra dirigent og formand, Tak til alle fra bestyrelsen

Referent Søren Thomsen
                                                          Dirigent Niels Carlsen